De vraag ‘Wat voor werk doe jij?’ zorgt bij veel mensen voor ongemak. ‘Gut, wat doe ik? Hoe leg ik dat snel even uit? Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?’
Ook met het toetsenbord voor hun neus is het voor de meeste mensen geen feest om een profielbeschrijving in te vullen. Zelfs ik als tekstschrijver vind het lastig!
Bekijk je wel eens je eigen LinkedIn-profiel, dan word je niet blij. ‘Gedreven en resultaatgericht’… tja, dat ben je. Net als alle andere mensen op LinkedIn.
Bidprentjes
Sorry voor de wat duistere vergelijking… maar bij veel LinkedIn-profielen moet ik denken aan bidprentjes van een eeuw geleden.
Bij de foto van de overledene staat dan een tekst als:
Zij eerde hare ouders, beminde haren man, bestuurde haar huisgezin, en heeft zichzelf onberispelijk gedragen.
Het was vroeger niet gepast om onze individualiteit te benadrukken. Iets van deze mentaliteit zit nog in ons. Vertellen waar we goed in zijn, wat we kunnen? Voor veel mensen neigt het naar zichzelf verkopen. Dat voelt niet goed. Ik snap het.
Geen verkoopgedrag, goed gereedschap
Maar wat als je jouw profilering niet als verkoopgedrag zou zien, maar als een mogelijkheid om je lezer te helpen met zijn probleem? Dan wordt het een daad van empathie in plaats van borstklopperij.
En wat als je het gereedschap had dat jouw talent vertaalde naar voorbeelden en verhalen die niet slaapverwekkend of clichématig zijn? Als je kon ontsnappen aan de standaard-uitdrukkingen die je steeds te binnen schieten maar die niet precies weergeven wie jij bent?
Ik wil je het recept geven om tot een knettergoed LinkedIn-profiel te komen. Het goede nieuws: je hoeft het allemaal niet uit de hoge hoed van je creativiteit te trekken. Alle tekstvormen hebben een formule. Zelfs filmscripts. Het is geen rocket science maar we moeten het wel even doen:
Een LinkedIn-profiel dat net zo lekker wegleest is als jij rolt in je werk. Lezers snappen wat je doet, zodat je benaderd wordt voor projecten die wél interessant zijn.
Vraagje
Wat houdt jou tegen om te laten zien wie je bent? Is het vooral de afkeer van verkopen of het probleem van het vinden van de juiste woorden?
bas timmermans says
Dag Erik,
Nou, daar gaan we dan, met het verbeteren van de LinkedIn-tekst. Mijn grootste uitdaging: om voor de leek – en ja, dat zijn vaak ook de communicatie-afdelingen – uitleggen wat ik nu eigenlijk doe. “Contentstrateeg en -ontwerper”: als ik dat zeg zie ik vaak lege blikken tegenover me. Of ik krijg een soort van vals begrip: je gesprekspartners beginnen over toptaken, SEO en linkbuilding en of ik dus de meest bezochte pagina met zoveel mogelijk links en zoekwoorden erin groot op de homepage wil zettten, met de facebook feed er naast. En dan komt er nog een verhaal met ‘funnel’, ‘conversie’ en ‘flow’ erin. Want want ons doel is toch zoveel mogelijk clicks en likes en visits. En vooral zoveel mogelijk informatie. (Not). En goede dienstverlening? Meh. Da’s immers niet sexy. Totdat je je resultaat – 25% minder telefoontjes, 50% meer online aanvragen – laat zien. Maarja, daarvoor heb je eerst uren moeten lullen als Brugman, in gesprek met collega’s, klanten of bij een sollicitatie. Dus hoe overtuig je die dat ze een goede contentstrategie en betere contentontwerpen nodig hebben en niet nòg meer teksten of clickbait?
Erik Weijers says
Hey Bas,
Herkenbaar. Ik heb ooit een korte e-cursus geschreven over marketing en sales. Toen leerde ik het verschil tussen deze begrippen, anders was het waarschijnlijk nog vaag geweest voor me. Iedereen strooit met termen en maar weinigen durven te vragen: wat betekent dat precies? Idem met jargon binnen organisaties. Idee: als je jouw uitleg begint met het resultaat – ‘Ze vroegen mij laatst of ik voor minder telefoontjes naar het call center kon zorgen. Door de vindbaarheid van informatie op de website te verbeteren is dat gelukt. Een van de dingen die een contentstrateeg doet.’
Iris says
Hoi Erik,
Wat ik lastig vind is het mezelf verkopen. Dit heeft er vooral mee te maken dat ik het moeilijk vind om een hele generalistische rol, waarin je van veel juist genoeg weet, van sommige zaken iets meer, maar vooral de soft skills belangrijk zijn, kort, bondig en met de juiste woorden te beschrijven. Daarbij speelt dat ik over de jaren veel heb mogen leren en doen in mijn werk, maar er ook al die tijd een ontbrekende factor is zodat mijn werk een baan is waar ik mij voor inzet, maar niet mijn passie.
Sinds kort mijn dromen om kunnen zetten en dus wel ook bezig met mijn passie. Terug in mijn kracht en herontdekt wat ik leuk vind en wat mij blij maakt. Met Your Sense-is mag ik nu ook andere vrouwen helpen weer blij te zijn met zichzelf en in hun kracht te staan. Super mooi en dankbaar om te doen. Nu nog de juiste woorden vinden om de hulp die ik aanbied in een pakkend verhaal te omschrijven, want dat is mijn business nu😊
Groet,
Iris